Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, July 1, 2009

Diri ku Uitm VS Matriks



Sejak pulang dari matriks..aku merenung kembali, selama ini apa yang telah aku wat kat sana and sebelum2 ini...apa bakti yang telah aku buat kat masyarakat? apa bakti aku dah wat tuk islam?

Aku cuba comparekan kenapa bila kat matriks aku semangat? tp kat uitm ni kurang semangatnya? Padahal hidup aku sekang ni di Uitm? Sepatutnya aku kena lakukan sesuatu untuk wat perubahan kat Uitm yang kita memang tahu camner sosial life dier..tp kenapa? Aku try bandingkan diri aku ngan abg aku, pergh jauhnya bagaikan langit bumi, Abang aku sanggup berkorban masa,duit demi program islamic,dirinya x pernah langsung bimbang langsung pasal wang walaupun diri dia sendiri mengalami masalah kewangan,sungguh aktif dia di Uitm...

Setelah aku tanya pandangan org dan fikir2...aku dapat satu jawapan yang aku rasa menjawap persoalan aku ni,

Untuk berdakwah, atau mengubah sesuatu yang kita inginkan, niat sehaja tidak cukup, ramai je yang berniat nak memperjuangkan islam tp cara kita nak memperjuangkan apa yang kita ingin perjuangkan tu camner? Jawapan yang paling ideal yang boleh aku simpulkan adalah kita tidak boleh berjuang sorang2...kita perlukan TEMAN, bergerak secara jemaah,kita perlukan sahabat untuk support niat kita untuk memperjuangkan islam dalam apa jua keadaan,even dakwah pun kita memerlukan teknik2 yang berkesan cam kita jawap periksa,inilah tekniknya, gerak dalam jemaah

Masa kat matriks,aku dibantu oleh kawan-kawan aku seperti hairi,muzakkir,hafiz irwan yang seniat dengan aku dan aku di support oleh ramai org, dan even diri aku sendiri bergerak di dalam gerakan jemaah,time aku rasa sangat dihargai and aku rasa usaha-usaha yang aku buat disupport oleh mereka,oleh sebab itu aku merasa selesa dengan suasana yang aku lalui

Tapi bila dibandingkan di UITM,ada kawan ada je,ramai je,sangat best ngan dorang n sentiasa suka duka bersama dorang ketika kelas,exam n wat design cam ameir,fikri,epul,mimi,rahmat and lelain,dorang sangat la baik dan best ngan aku,selalu tolong aku time dalam kelas,time moto rosak,time xde duit huhu,tp mungkin disbb aku masih x mencari kawan untuk sama-sama bergerak dengan aku memperjuangkan niat aku ni,hidup aku hanya la kelas dah studio untuk membuat design dan assignment,di sebabkan itu aku sentiasa rasa serbi kekurangan,ada je x kena..bukannya gelisah sebab kerja x siap tapi disebabkan aku x memainkan peranan kepada org lain ..dan x memberi maafaat kepada org lain..daripada satu hadis,

'sebaik-baik manusia adalah manusia yang paling banyak memberi manfaat bagi sesama manusia"

oleh sbb itulah semangat aku di Uitm lebih kurang,insya Allah aku akan cubakan usaha sesuatu untuk diri aku,sebenarnya banyak je jalan untuk kita bergerak secara jemaah, kita leh libatkan diri dalam gerakan jemaah seperti JIM,karisma,isma dan lelain..semua nya bergantung pada diri kita , percaya la, "Barangsiapa yang membantu agama Allah,Allah akan memudahkan urusan nya"

3 comments:

  1. salam..
    sentiasalah perbaharui niat, kerna walaupun diawal niat kita baik tp tidak semestiny di pertngahanny sama...
    innamal a'malumbinniat -tlg btoikn kalu slh eja-

    ReplyDelete
  2. salam
    go kamal... kdg2 mmg semangat akan krg ble kte rs xdsuport.. tp msh ade jln utk berusaha..
    aku pnh rs cam2 kt matrik dlu,,
    rs sgt cm xsmgt kt matrik ble ape yg diinginkan sbnrnya tiada kt kmpk..xhepi..n gelisah je..
    maybe sbb tu ble join biro 3P JPP dlu pn, ak mcm xdpt bg komitmen sebaiknya,..
    tp alhamdulillah skang x mcm tu lagi..
    chaiyok2 kamal!!!

    ReplyDelete
  3. teruskan hasrat murni 2..
    pasti ade orng yg akan mmbntu..
    aku bdk design based jgk n ex-matrix..
    life mse matrix ngn kt fspu nie totaly different..
    class+studio+assignmnt.. 2 jer pkir..

    ReplyDelete