Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, July 11, 2009

Ujian dunia? Tension? Hikmah?

Sedang-sedang aku duduk di depan komputer, tiba-tiba aku terfikir, benda yang berlaku pada aku bulan lepas, sangat perit rasanya..pada hari pertamanya time aku nak p matriks naik kete...tengah tengah bawak kete..kete nya engine over heat...habis rosak, RM2500 melayang, then pada 2 minggu seterusnya,aku berjaya membeli satu moto ex5 yang aku nak gunakan untuk ulang alik p universiti,,then x sampai 2 minggu,..Ya Allah motor yang x sampai 10 kilometer lagi aku bawak dah kena curi, rm 3000 habis..balik2 rumah nak settle insurans,ada prob xdpt nak tuntut,,,pas2 baju pulak jadi mangsa,adik tersilap basuh,baju tuh pun baru 2 kali pakai tuk majlis formal..hilang lagi, semuanya berlaku dalam satu hari je..argh!! Jumlah kerugian dianggarkan rm5700,habis 1 sem nya jpa,

time tuh ya Allah...hanya tuhan saje yang tahu camner perasaan aku...dalam masa sehari tuh aku rasa aku lah paling malang tuk hari tuh, x sesiapa berani tegur aku ,tapi sekang ni bila aku fikir balik aku rasa menyesal kat diri aku kerana aku ni x tabah hadapi ujian dunia..aku ingat lagi kata-kata ayah aku time berlaku nya benda ni "kamal,sabar kamal...ujian dunia ni sebagai satu cara mentarbiyyah diri kita sebenarnya,tanpa ujian seseorang manusia xkan jadi seperti mana diri mereka sekang ni,insya Allah rezeki kita boleh cari kamal,tapi ujian dunia ni datang sekali sekala dan peluang tuh yang paling sukar untuk kita dapat samada kita boleh amik hikmah darinya untuk memperbetulkan diri or kita hanyut dengan ujian itu,mungkin Allah uji kita ngan satu ujian lepas ni dier bg sesuatu kat kita,bukan kat dunia,mungkin di akhirat"

terima kasih abah sampai bebila pun xkan lupa ngan kata-kata ni, memang betul per yang ayah aku ckp,seminggu lepas aku terima ujian ni,kuar result U ,alhamdulilah amat memuaskan,n aku rasa kehidupan aku time tuh amat bermakna walaupun moto dah hilang,sangat best time duduk kat matriks,n sekang ni,bila dah start kelas aku dapat sesuatu yang aku rs amat lain dari lain,,dari situ aku mula rasa kebenaran dari kata-kata ayah aku..

Itu adalah pengalaman yang aku rs, n setiap manusia mesti pernah merasa ujian hidup ..disitulah keimanan kita diuji samada ia nya rapuh or kuat, sedar x sedar jika kita rasa diri kita ni malang,sedar la masih ada insan lagi jauh lagi malang dari kita, contoh paling dekat yang boleh kita amik, saudara kita dipalestin sana, hari-hari kena bomb,hari-hari rumah dimusnahkan,dihalau dari kampung halaman mereka sendiri,sedangkan kita ni ujian yang x seberapa ni pun kita dah mengeluh,sejauh manakah tahap keimanan kita jika nak dibandingkan ngan mereka? kita fikir-fikirkan lah

2 comments:

  1. berlapang dadalah dgn ujian yg dtg dr Allah..
    sesungguhNya disetiap ujian yg Allah beri..
    ada redha dan kasih sayangNya yg tersembunyi..

    ReplyDelete
  2. tarbiyah mengajar erti kehidupan...
    insyaALLAH teruskan bersangka baik dengan ALLAH..
    kerana pasti..
    setiap apa yg DIA hadiahkan pada kita..
    suka atau duka..
    pasti ada yg tersirat d sebaliknya..

    ayuh syabab!

    ReplyDelete